Kort bokreflektion av ”Få det gjort – svart bälte i vardagseffektivitet” av David Allen

 

Författaren David Allen vägleder både företag och privatpersoner för att höja sin effektivitet och har utbildat chefer och ledare i ämnet i de metoder som nämns i boken.
Han beskriver ett system som i mångt och mycket baserar sig på att använda sig av olika listor efter att först ha tömt skallen, skåp och lådor på allt man har liggandes.  Allt detta oorganiserade definierar han som vårt ”bråte” som är i en salig röra och stjäl en massa energi av oss i form av oro, tänkande, grubblande i  medveten eller omedveten form.
Det han starkt motsätter sig till är  oorganiserde att-göra-listor, samt vecko- och dagsplaneringar. Detta kan först tyckas lite märkligt eftersom det är på det sättet som de flesta människor organiserar sina liv. Han menar att om vi använder oss av den metoden, så missar vi vad som egentligen behövs göras och lätt hamnar i situationer att vi istället fördjupar oss i uppgifter som dyker upp efter vart och som kanske egentligen inte är de mest betydelsefulla och viktiga på  längre sikt.
Författaren presenterar ett, enligt honom, vattentätt system för att bli mer effektiva samtidigt som vi får mer tid över till annat. Systemet är dock, i mina ögon, väldigt omfattande och det verkar krävas en ordentlig start för att få igång det och även diciplin , till att börja med, för att upprätthålla det. Sedan, småningom, ska systemet tydligen flyta på av bara farten och där han påstår att det troligtvis kommer att kännas dumt att återgå till det tidigare tröga organisationssystem man hade.

Jag personligen har inte gjort en helomvändning efter att ha läst denna bok. Och orsaken är nog uppriktigt talat att jag varit lat, snarare än att ha tvivlat på systemet. Däremot har jag tagit till mig bitar av det t.ex. att i kategorier skriva upp vad som behöver göras, så snart jag kommer på något som behöver utföras. Jag har också tagit till mig tänket kring två minuters regeln. Om saker och ting tar mindre än 2 minuter att genomföra, så ska vi göra det med en gång. Om inte, så skriver vi upp det för att att sedan få en överblick om vilken nästa åtgärd som är bäst att ta just i den givna situationen baserad på vissa kriterier. Jag märker att bara denna lilla justering har gjort mig mer effektiv och avslappnad. Det är något som sker när man skriver ner och organiserar på detta sätt. Hjärnan får möjlighet att vila. Och det är något som händer när man tar tag i små enkla saker med en gång, man får helt plötsligt mer energi!

Jag skulle kunna rekommendera boken just av den anledningen; att även om man inte köper hela konceptet, så får man troligtvis lite nya tankar kring hur man bättre skulle kunna organisera sin tid och sina uppgifter. Boken är väldigt inriktad på kontorsnisse-världen men om man kan se förbi den vokabulären och försöka att översätta detta till sin egen kontext så tror jag att de flesta kan få ut något av denna bok om man börjar omsätta teorierna i praktiken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.